Benieuwd naar hoe het nu met Bashar uit de introvideo gaat?
Bekijk hier zijn portret:

Bashar Photos4
play video
Zelf een vraag stellen aan Syrische Nederlanders? Kijk hier.

Op deze kaart zie je waar de andere 14 personen uit de game terecht zijn gekomen. Klik op hun foto's en lees hun verhalen.

Verschuif de tijdlijn om te zien wat er met de personages is gebeurd.

De impact

George is overleden in gevangenschap

Om zijn moeder vrij te krijgen, geeft George zichzelf aan. Maar hij zal haar nooit meer terugzien...

Nada is gevlucht naar een ander deel van Damascus

Elke dag hoopt ze op een telefoontje van haar zoon Emad. Maar van haar dochter Nour zal ze nooit meer iets horen...

Samen met zijn familie is Amjad gevlucht naar Dara'a

Amjad weet niet hoelang hij dit nog volhoudt. Hij is bang dat de oorlog nooit meer voorbijgaat...

Salwa werkt als vrijwilliger in een Libanees vluchtelingenkamp

Elke dag geeft ze daar nu theaterworkshops aan kinderen in een vluchtelingenkamp. Ze is blij dat ze iets kan doen en hoopt dat ze hiermee een klein verschil kan maken...

Kasem maakt mediacampagnes voor het regime

Ondanks de veroordelingen van het Westen blijft hij geloven in de overwinning. Opgelucht ziet hij hoe de regering steeds meer gebied onder controle krijgt...

Mona besluit om de sprong naar Europa te wagen

Mona wil haar familie terugbetalen zodra ze werk heeft gevonden, maar in plaats daarvan zit ze nu al maanden in een vluchtelingenkamp. Ze heeft geen idee wat de toekomst haar zal brengen.

Samira overlijdt tijdens protesten in Homs

Ten einde raad trekt het gezin van Libanon naar Libië, waar Samira's broer werk vindt in een bakkerij en spaart voor de behandeling van zijn zieke vader.

Na een periode in de VS zit Mohammad alleen in Aleppo

Elke dag probeert hij contact te krijgen met zijn vrouw Amira, maar de verbindingen zijn slecht. Als hij haar toch aan de lijn krijgt, probeert hij rustig en positief te blijven, zodat ze zich niet nóg meer zorgen maakt...

Hevien wordt vermoord vanwege haar kritische artikelen

Als ze op een dag boodschappen gaat doen, komt ze niet meer thuis. De volgende ochtend vinden haar ouders haar op straat, doodgeschoten.

Ahmad zit in Raqqa en kan geen kant op

Hij probeert positief te blijven, maar heeft weinig hoop meer. Het enige wat hij kan doen, is bidden dat IS snel wordt verjaagd...

Lara zit in Armenië en mist haar oude leven

Ze droomt vaak van Aleppo, maar weet dat terugkeren onmogelijk is. Dus dwingt ze zichzelf om zich aan te passen... zo goed en zo kwaad als het gaat.

Fadi komt via Macedonië, Servië, Kroatië, Hongarije en Oostenrijk in Duitsland terecht

Hij mist zijn familie, zijn land en zijn winkel. Hij hoopt dat de oorlog snel voorbij zal zijn, zodat hij terug kan...

Maysaa helpt vluchtelingen in Al-Sweida

Haar vriend Amer belooft dat hij haar naar Turkije haalt zodra hij voldoende geld heeft, maar na een tijd hoort Maysaa dat hij een relatie heeft met een ander meisje...

Khalid overlijdt in Homs

De filmbeelden die hij die dag heeft geschoten, zijn nooit meer teruggevonden.

Ali besluit te deserteren van het leger

Nu zit hij ondergedoken, vrezend voor zijn leven. Naar huis gaan kan hij niet. Moet hij vluchten naar Jordanië, Libanon of Turkije, helemaal in zijn eentje?

Colofon en verantwoording

Colofon en verantwoording

De dilemmagame Keuzestrijd is ontwikkeld als onderdeel van het project Verhaal van mijn vlucht. Verhaal van mijn vlucht is een educatief project van Critical Mass en PAX voor het voortgezet onderwijs en mbo, dat scholen en docenten helpt om beter om te gaan met wij-zij-denken in de klas. Klik hier voor meer informatie.

 

 

Idee, concept en realisatie: Critical Mass
Research, script en storyline: Bakr al Jaber en R.A. (afkorting vanwege veiligheidsredenen)
Ontwerp en illustraties: Roquefort, Laura de Jongh
Code: Dot Red webdevelopment
Teksten: Bakr al Jaber, R.A. (afkorting vanwege veiligheidsredenen), Zietekst
Video:
Marbl.tv, Bart Koopman, Kleine Beer Film
Geluid: Frank Sens, Studio Ivo
Muziek: Jaber Fayyad
Gedichten: Bakr al Jaber
Vertaling gedichten: Baban Kirkuki
Voice overs: Job Redelaar, Florens Eykemans, Janneke van Dooren en Lieke van den Akker
Portretfotografie: Ali Nasrallah, Mona van den Berg

Wij hebben bij het gebruik van foto’s en filmmateriaal zoveel mogelijk getracht de rechthebbende te achterhalen en het materiaal met diens toestemming te gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen is gelukt. Mocht er materiaal zijn waarvan u twijfelt, kunt aantonen zelf rechthebbende te zijn en/of en als rechthebbende niet wenst dat dit beeld gebruikt wordt op binnen deze educatieve game, neemt dan alstublieft contact met ons op.

Toelichting bij de ontwikkeling

De game is in eerste instantie ontwikkeld voor middelbare scholieren en mbo-studenten tussen de 16 en 25 jaar. In de verhalen en de opzet van de game houden we daarom rekening met de vragen die leven bij jongeren in deze leeftijdscategorie, alsmede met de verschillende onderwijsniveaus van leerlingen. Gedurende de uitvoer van het project Verhaal van mijn vlucht werd het spelen van deze dilemmagame gecombineerd met een ontmoeting met een Syrische Nederlander in de klas en training voor docenten om wij-zij-denken en polarisatie op school tegen te gaan.

Als deelnemer volg je één van de vijftien unieke personages. Elk personage vertegenwoordigt één verhaal. Dit verhaal is per definitie beperkt en gekleurd. Alle verhalen samen geven een (beter) beeld van wat er in verschillende delen van het land, bij allerlei groepen en individuen, is gebeurd en/of nog steeds gebeurt. Na afloop kun je daarom de verschillende verhalen met elkaar vergelijken, of de game nogmaals spelen vanuit de ogen van een nieuw personage.

De game is ontwikkeld in samenwerking met Syriërs van verschillende leeftijden, afkomsten en achtergronden. Zij zijn bij elk onderdeel van de game betrokken geweest: van de research tot het het bepalen van de inhoud, het bedenken van scripts en het schrijven van de storylines. Andere Syriërs waren verantwoordelijk voor de muziek en de portretfoto’s, gemaakt van Syriërs in Gaziantep (Turkije). Zowel van te voren als na afloop heeft een (inhoudelijke) check met weer andere Syriërs plaatsgevonden. Wij hopen en vertrouwen erop dat de game hun verhaal vertelt. Let op: de personages in de game met bijbehorende verhalen zijn fictief en corresponderen niet met met de portretfoto’s.

Contact

Bij vragen of opmerkingen over de gemaakte keuzes kan contact worden opgenomen met Luc Lauwers, projectleider: luc@criticalmass.nl, tel: 030-2714956. Voor meer informatie over het project Verhaal van mijn vlucht, kunt u hier meer lezen en hier contact met ons opnemen.

Verhaal van mijn vlucht is een samenwerking tussen Critical Mass en Vredesorganisatie PAX, mogelijk gemaakt door de Nationale Postcodeloterij.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren